In het zwembad komen veel bezoekers van verschillende leeftijden. Om een goed beeld te krijgen wat bezoekers al kunnen en wat nog niet, wat ze leuk vinden en wat bij hen past is het goed dat je iets meer weet van de ontwikkeling van de mens van de geboorte tot op hoge leeftijd, maar ook van de motieven die ze naar het zwembad brengt.
Motieven
In het zwembad komen veel bezoekers van verschillende leeftijden. Om een goed beeld te krijgen wat bezoekers al kunnen en wat nog niet, wat ze leuk vinden en wat bij hen past is het goed dat je iets meer weet van de ontwikkeling van de mens van de geboorte tot op hoge leeftijd, maar ook van de motieven die ze naar het zwembad brengt.
Ontwikkeling
Een kind dat net geboren is, kan nog niet veel. Vanaf het moment dat een kind op de wereld is, start de ontwikkeling. Ontwikkeling is simpel gezegd ‘verandering’.
Om ontwikkeling, verandering en leren beter te begrijpen, is het handig meer te weten over de hersenen, ook wel brein genoemd. Het brein zit in je hoofd en ontvangt signalen uit heel je lichaam (o.a. je zintuigen). In je brein komen alle gegevens samen.
De cognitieve ontwikkeling is het proces van (leren) opnemen, verwerken en weer opnieuw kunnen gebruiken van kennis en informatie. Nadenken, redenen, problemen oplossen zijn allemaal aspecten van cognitieve ontwikkeling. De cognitieve ontwikkeling en de taalontwikkeling zijn nauw met elkaar verbonden.
De motorische ontwikkeling bestaat uit het uitvoeren van bewegingen. Deze bewegingen worden aangestuurd vanuit de hersenen. Deze ontwikkeling is een wisselwerking van rijping en ervaringen.
De ontwikkeling van een relatie met de mensen uit de omgeving noemen we de sociale ontwikkeling. Omdat reacties van mensen uit de omgeving veel invloed hebben op de wijze waarop we naar onszelf (en de wereld om ons heen) leren kijken, kun je de sociale ontwikkeling bijna niet los zien van de ontwikkeling van de eigen persoonlijkheid.