Alle zwemlesaanbieders streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van zwemonderwijs. Een van de onderdelen van die kwaliteit is het verzorgen van effectieve zwemlessen. Maar wanneer zijn de lessen effectief?
In deze training leer je wat de 6 ingrediënten zijn van een effectieve zwemles en hoe je deze ingrediënten gebruikt in de zwemles.
Effectieve lessen
Ingrediënten van een effectieve les
Alle zwemlesaanbieders streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van zwemonderwijs. Maar wat is die kwaliteit nu eigenlijk en wanneer zijn de lessen effectief? Daar zijn een aantal ingrediënten voor nodig:
Leerdoelen
Werken met leerdoelen Als je niet weet waar je heen wilt kom je er ook niet. Een duidelijk lesdoel is het stuur van je les en geeft de beste garanties voor het resultaat. Het is ook belangrijk om dit lesdoel te bespreken met de kinderen, dan weten ze waar een opdracht of die les naar […]
Betrokkenheid
Een ander belangrijk ingrediënt is betrokkenheid. Maar hoe creëren je betrokkenheid bij de leerlingen? Een van de manieren om dit te bereiken is door meer vrijheid te geven en hen zelf hun leeractiviteit te laten kiezen. Zo doen de kinderen meer vanuit hun eigen interesse waardoor de kinderen zich ok verantwoordelijker voelen. Het is zeker […]
Afwisseling
Kinderen leren iets wanneer zij er bewust mee bezig zijn. Maar op een bepaald punt is de spanningsboog op of is de motivatie weg. Zorg dus voor afwisselende werkvormen en variatie in de aanbiedingsvorm. Vermijd de eenzijdige oefeningen en creëer interactie Voorbeelden waarmee je kunt afwisselen in werkvorm en aanbiedingsvorm: Spelvormen Competitieve elementen zoals wedstrijdjes […]
Opbouw
Zorg voor een goede opbouw Zorg voor een verantwoorde opbouw van de oefeningen. Die opbouw is afhankelijk van de juiste fase van het motorisch leerproces maar ook de juiste stap in de leergang van de slag. Een motiverende introductie van een nieuwe beweging is belangrijk. Dit kunnen ze uitproberen (fase 1). Maar nieuwe dingen vragen […]
Voortgang
Er zijn verschillende momenten waarop wij toetsen of we het doel gaan bereiken of al hebben bereikt. Deze momenten zijn belangrijk om de volgende doelen op aan te passen en de volgende stap te kunnen bepalen. Tijdens de les Aan het eind van de les Na een bepaalde periode Diplomazwemmen Op deze manier houden we […]
Differentiatie en overzicht
Leerlingen verschillen in wat ze nodig hebben om een leerdoel te bereiken. En ieder kind moet misschien iets anders verbeteren aan de slag. Daarnaast kan het ene kind prima zelfstandig werken en heeft de ander wat meer begeleiding nodig. Differentieer in je les. Door een aantal kinderen iets meer los te laten kunnen andere kinderen […]