Bij differentiëren is het belangrijk dat we de kinderen gemotiveerd aan de opdrachten deelnemen. Hoe pakken we dat aan? In deze training gaan we in op vier gebieden waarmee we het kind proberen (intrinsiek) gemotiveerd te krijgen.
Differentiëren
Word een meester motivator!
Om differentiatie een succes te laten zijn, is het belangrijk dat het kind doet wat jij graag wil. We hebben als zwemonderwijzer graag dat kinderen precies onze opdracht uitvoeren zoals wij dat graag willen. We hebben alleen één probleem: vaak vinden kinderen onze opdrachten niet leuk of hebben ze geen zin in wat jij wilde […]
Competentie
Ieder mens heeft graag het gevoel dat hij het kan. Dit is zeker het geval bij kinderen. Volwassenen hebben meer ervaring en kennis. Daardoor is het zelfvertrouwen over het algemeen een stuk groter vergeleken met kinderen. Kinderen zullen eerder denken: “Dat gaat mij echt niet lukken!” Meestal geven ze dan meteen op en proberen het […]
Verbondenheid
Verbondenheid is een behoefte die bij iedereen erg verschild. Maar wat is verbondenheid nu eigenlijk? Verbondenheid betekent eigenlijk drie dingen. De eerste is het gevoel dat je erbij hoort. Het gevoel dat je ook tot dat grotere geheel hoort. Ieder mens heeft deze behoefte. In de zwemles is het belangrijk dat geen enkel van de […]
Autonomie
Bij autonomie krijgen kinderen het gevoel van “ik kan het zelf (zonder hulp)” en later kun je dit uitbreiden door de keuze van de lesstof bij de kinderen neer te leggen. Dit klinkt waarschijnlijk voor veel lesgevers heel tegenstrijdig, kinderen die de les gaan bepalen. Maar let op, jij staat nog altijd zelf aan het […]
Nut ervaren
Iedere lesgever krijgt in de les wel eens de vraag: “Waarom moeten we dit eigenlijk doen?”. Het kind geeft eigenlijk een duidelijk signaal af dat hij/zij de doelstelling achter de opdracht mist. Het is belangrijk dat we hier als lesgever op inspelen door duidelijk aan de kinderen te vertellen waarom we opdrachten doen, wat het […]