Falen, dat klinkt best hard. Hierbij denk je misschien direct aan mislukkingen, iets wat je niet kan of niet goed hebt gedaan. Je hebt gefaald. Maar toch wordt er altijd gezegd dat we fouten nodig hebben om te leren. In deze training krijg je meer inzicht is falen maar bekijken we ook het positieve van falen en hoe jij als docent kunt bijdragen aan een kind dat ‘faalt’.
De kracht van falen
Falen, dat klinkt best hard. Hierbij denk je misschien direct aan mislukkingen, iets wat je niet kan of niet goed hebt gedaan. Je hebt gefaald. Maar toch wordt er altijd gezegd dat we fouten nodig hebben om te leren. Waarom associëren we het woord dan toch zo negatief?
Falen heeft meerdere positieve effecten. Het stimuleert je persoonlijke ontwikkeling en maakt je slimmer, vrijer, creatiever, sympathieker, interessanter en rijper.
In de zwemles bieden we soms de bekende wegen, we hebben al vaak een oefening gedaan en de kinderen weten waar ze aan toe zijn. Maar ook die oefening was een keer nieuw. Die opdracht deden de kinderen een keer voor het eerst ‘buiten hun comfortzone’.
Fouten maken mag dus. Maar hoe zorgen wij dat de kinderen dit dan op een positieve manier ontvangen. Jij bent de coach van het kind tijdens de zwemles.